3.03.2013

[ First Chapter ] Minidrama - I Love You When I Hate You


                                           

Author - Tieyha Melodies
Staring - Minhyuk and Yuri Mikiyo
Song - Romantically - Block B

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


          Hye , kalau korang nak tahu aku budak Jepun campur Korea. Ibu aku dari Korea and Papa aku dari Jepun , sebenarnya parents aku nak hantar aku balik korea and stay dengan grandpa and grandma. Aku kalau duduk di Jepun , kehidupan ak bebas mungkin aku rasa tinggal di Korea nanti kehidupan aku mesti tak macam di Jepun. Oh ya lupa pulak nak kenalkan diri nama aku Yuri Mikiyo just panggil Mikiyo okey.

" Mikiyo , kamu dah packing barang yang nak bawa balik Korea ? " tanya Tuan Yuri Kanata sambil melipat surat akhbar yang baru dibeli pagi tadi.

" Otousan , boleh tak Mikiyo tak balik Korea ? Mikiyo tak suka hidup dekat kampung , dah la kotor busuk pulak tu.Orang tak suka la " pinta Mikiyo

" iie , Otousan tak kira. Mikiyo kena balik jugak , ubah perangai itu sikit " marah Tuan Yuri Kanata

" Okaasan " lembut Mikiyo panggil Puan SunYoung

" Mikiyo , ikut aja apa yang Otousan kamu cakap " pujuk lembut Puan SunYoung

" nae " balas Mikiyo sambil menunduk kepala..

  Sebenarnya aku boleh la sikit-sikit bahasa Korea itupun Okaasan aku yang ajar , baikkan Okaasan aku hehe... Tapi Otousan aku sebaliknya pulak , dia seorang yang baik tetapi tegas and apa sahaja yang keluar dari mulut dia memang aku tak boleh nak bantah sebab itu aku terpaksa balik ke Korea jugak. Sad Lifeuu haha..

Seminggu kemudian

" jaga diri kamu baik-baik ya , dengar cakap harabuji dan halmonie.. Jangan lawan cakap mereka " pesan Puan SunYoung.

" baiklah Okaasan , oh ya Okaasan dah dafter sekolah baru kan ? nama apa ea sekolah tu ? " tanya Mikiyo. ntah sengaja tukar topik atau apa..

" ha`a , dah.. Nama sekolah tu Vampire High School " balas Puan Sunyoung sambil meletakkan jari didagu menandakan tengah mengingatkan sesuatu..

" hoiitt , apa ke pelik nama sekolah tu ? sape penghuni sekolah tu ? orang ke Vampire ? " terkejut Mikiyo setelah mendengar jawapan dari ibunya.

" hish , kamu nie mesti lah orang takkan Vampire pulak.." jerit kecil Puan SunYoung sambil menampar kecil pada lengan Mikiyo.

" owhh , tahu.. Saja gurau dengan Okaasan , okeylah.. Mikiyo pergi dulu , byebye " balas Mikiyo sambil peluk Puan SunYoung dan Tuan Yuri Kanata

" byebye " ucap Puan SunYoung dan Tuan Yuri Kanata sambil melambai tangan..

  Hati aku memang berat nak tinggalkan tempat kelahiran aku nie , tapi Okaasan dan Otousan dah janji kalau aku berubah perangai aku 100% dorang nak datang ambik aku dekat Korea sekali itu dorang cakap nak melawat harabuji and halmonie.. assa !!!! 

#########

  Setelah beberapa jam aku berada didalam flight memang letih gila beb.Dah la dalam flight semalam ada orang cari pasal sakit hati gila. Rasa macam nak lebam-lebamkan je muka mamat tu tapi handsome jugak la hoho..Aku nie pantang jumpa mamat handsome . Tapi aku terfikir-fikir jugak lah ada ke tak orang nak jemput aku ? kan atuk aku orang kampung mana ada driver..Eh , jahatnya aku . Harabuji ! Halmonie , ampunkan cucumu yang sorang nie ea .

  Ketika Mikiyo sibuk menarik bagasinya untuk keluar dari pintu besar iaitu tempat orang menunggu kehadiran rakan atau anak-anak mereka yang ingin pulang ke tanah air.Tiba-tiba dia terasa kakinya bagai dihentak oleh benda keras apabila dia pusing ke belakang , alangkah terkejutnya bahawa lelaki yang cari pasal dengannya semalam punya kerja.Tak guna punya lelaki sakit kaki aku tahu tak

" kau ? " jerit Mikiyo

" hishh , kau nie tak habis-habis nak jerit , sakit telinga aku tahu tak ? " perli lelaki itu

" ikut suka hati aku lah , aku jerit guna mulut aku bukan guna mulut kau pun " balas Mikiyo sambil mengejej-ejek..

" whatever " balas lelaki itu lalu mempercepatkan jalannya,

  Mikiyo berjalan keluar untuk mencari teksi kerana dia dah agak yang datuk and nenek tak ada driver. Ketika ia menahan teksi tiba-tiba dia ternampak tangan seseorang yang ingin membuka pintu teksi . Mikiyo sengaja mengangkat sedikit kepalanya dan terkejut beruk dia apabila mengetahui empunya tangan.

" kau lagi " Mikiyo menunjuk kearah lelaki itu

" ye aku kenapa ? " ucap lelaki itu lalu memboloskan diri ke dalam perut kereta.

" woii , teksi nie aku yang tahan..Kau keluar la " jerit Mikiyo sambil menarik tangan lelaki itu.

" kejap-kejap , Encik dan Cik kalau nak gaduh baik keluar.." tegur driver teksi itu

" tak nak " balas mereka serentak.

" okey , kalau macam tu Encik nak kemana dan Cik nak kemana ? saya hantar kan " Driver teksi itu penat melayan mereka berdua dan mengambil keputusan untuk hantar mereka berdua.

" tolong hantar saya ke Cheonnam , Busan " sekali lagi mereka berdua berbalas secara serentak

" lahh , nak pergi satu tempat je ? apaapa pun Encik  , Cik orang tua-tua cakap orang yang kita benci selepas itu bila besar kan , orang tu akan menjadi hak kita seumur hidup " panjang Pakcik teksi itu membebel.

" saya tak benci dia cuma saya tak kenal dia and dia suka sangat cari pasal dengan saya.." Mikiyo cuba membela nasib diri sendiri.

" hurmm , ye lah " pendek jawapan dari Pakcik Teksi itu lalu meninggalkan airport.

 Dalam perjalanan Mikiyo dan lelaki itu senyap sahaja .Ada la sekali dua kali Mikiyo usha mamat nie. Dia terasa ingin menanyakan nama mamat itu tapi segan pulak. Eh Mikiyo sejak bila kau pandai segan-segan kucing lak nie ?

" apa nama kau " Mikiyo menaip sesuatu di Iphone 5 nya lalu menunjukkan kepada lelaki sebelahnya.

" Minhyuk " lelaki itu pun melakukan hal yang sama di Samsung Galaxy Note 2 nya

" owhh " secara spontan perkataan itu keluar dari mulut Mikiyo

" haa , dah sampai pun " ucap Pakcik teksi itu.

" berapa pakcik " tanya Minhyuk

" 20 Won sahaja " balas Pakcik itu sambil mengeluarkan sebaris senyuman.

  Minhyuk mengeluarkan walletnya dan menyerahkan dua keping not 10 Won kepada Pakcik itu.Ketika Mikiyo mengeluarkan pursenya Minhyuk menghalangnya dan mengatakan dia dah bayar.

" owhh , okey " balas pendek Mikiyo.

 " selamat duit aku.haha " Mikiyo bermonolog sendiri

Minhyuk dan Mikiyo berjalan menuju ke destinasi masing-masing tapi yang peliknya dari awal sampai la dekat kedai Pakcik Eunkwang jalan kitaorang masih sama.Tak kan dia cucu harabuji dan Halmonie jugak kot ? pikir sejenak Mikiyo. Tetapi sahaja dia malas nak ambik kesah dia hanya biarkan bergitu sahaja.Mikiyo mengeluarkan sekeping nota lalu membacanya.

" kalau nak diikutkan nie la rumahnya." sekali lagi Mikiyo bermonolog sendiri

  Alangkah terkejut aku.. Dulu aku datang rumah datuk and Nenek aku mak aii punya lah kecik , kotor busuk and sewaktunya lah tapi sekarang.. Okaasan , Otousan why you not tell me my granfparents `s sebesar dan sebersih ini ??

  Ketika Mikiyo sedang terkejut beruk disebabkan perubahan rumah neneknya ,  dia disapa oleh seseorang.

" oii , pendek.. kenapa berdiri je depan rumah itu ? tak masuk ? " sergah  Minhyuk

" mak kau meletop , pomm " tiba-tiba Mikiyo melatah akibat disergah oleh Minhyuk

" hahaha , tak sangka aku.. Orang cantik , comel macam kau pun boleh melatah " perli Minhyuk sambil dimulutnya berbekas gelak tawa

" kau la.. Tetiba sergah aku mana tak terkejut , and kenapa panggil aku pendek ? aku ada nama okey " Mikiyo merasa hangin selepas kena perli dengan Minhyuk

" aku pulak disalahkan , takpe lah aku mengaku salah. eh kejap bukannya kau tak bagi tahu aku nama kau lagi ? sebab itu aku panggil kau pendek. " ucap Minhyuk sambil mengukur ketinggian antara dia dan Mikiyo.

" hurrgh , whatever lah.. nama aku Mikiyo , Yuri Mikiyo " balas Mikiyo sambil menarik bagasinya kedalam perkarangan rumah banglo dua tingkat milik grandparentsnya.

" eh kejap.. Umur kau berapa ? and nanti kau sekolah dimana ? " halang Minhyuk

" umur aku 16 tahun and sekolah baru aku tak silap nama dia Vampire High School , kau ? " terang Mikiyo

"owhh , umur aku 17 tahun and sama sekolah dengan kau " balas Minhyuk

" owhh , bergitu.. Takpe lah aku nak masuk dulu. " kata Mikiyo lalu membelakangi Minhyuk

" okey "  balasan pendek dihadiahi oleh Minhyuk kepada Mikiyo.

########


Mikiyo melakah ke hadapan pintu hadapan rumah banglo dua tingkat milik grandparentsnya dengan keadaan gementar Mikiyo menekan butang loceng yang berada ditepi pintu 3 kali and Mikiyo merasakan ada seseorang datang menghampiri pintu lalu membukanya lalu menyapanya.

 " eh Mikiyo bila sampai ? tak bagitahu pun " sapa seorang lelaki

" baru je sampai.. sahaja nak bagi kejutan." jawab Mikiyo

" nenek , Mikiyo dah sampai " laung lelaki itu

" jemput dia masuk " terdengar suara perempuan tua sambut laungan itu..

" jom masuk , beg biar saya yang bawakkan " pinta lelaki tersebut.

  Mikiyo membuka langkah untuk masuk ke dalam banglo dua tingkat itu.Tiba-tiba Mikiyo kelihatan seperti mencari kelibat seseorang.Ketika mencari kelibat seseorang Mikiyo ditegur oleh seorang perempuan , iaitu Neneknya.

" cari siapa tu ? " tegur Puan Choi

" eh , Nenek.. " Mikiyo agak terkejut dengan sapaan Puan Choi lalu menyalam tangan lembut perempuan tua itu..

" cari siapa tadi ? " tanya Puan Choi lagi.

" owh , Mikiyo cari Hakyeon. Alah budak yang selalu main dengan Mikiyo dekat pantai dulu." jawab Mikiyo sambil mata melilau mencari Hakyeon.

" lahh budak nie.. tak kan tak tahu ? yang jemput kamu kat depan tadilah Hakyeon." jawab Puan Choi

" ehh , biar betul nenek ? " tanya Mikiyo lagi. Mikiyo terkejut kerana penampilan Hakyeon dulu dengan segera serius 100 % berubah !!! dulu Hakyeon tu comot , kotor and pendek tapi sekarang ? OMG !!! tinggi , kemas and handsome !!!

" itulahh , duduk di Jepun lama sangat kadang-kadang kalau Appa dan Omma kamu balik pun dua orang je.. kamu ? " Puan Choi mula membebel . Mikiyo hanya pasang telinga dan senyum kera sahaja.

" eh atuk mana nek ? " Mikiyo sengaja aleh topik.

" dia pergi jumpa kawan dia dekat Seoul , nanti malam dia balik lah.." balas Puan Choi

" owhh!! nek penat lah.. nak tidur jap boleh ? " pinta Mikiyo sambil buat mulut ala '' sandeul ''

" oh , lupa.. kejap ya sayang " Puan Choi bangun lalu bergerak ke bilik atas hujung tangga

" okey " pendek balasan Mikiyo.

  Ketika Mikiyo sibuk melihat keliling rumah yang sebar indah itu , tetiba terdengar satu suara menanggilnya..

" Mikiyo , jom saya tunjukkan bilik awak " ajak Hakyeon

" hah ? okey-okey , saya datang " Mikiyo berlari anak mengikut langkah Hakyeon

  Apabila sampai di bilik Mikiyo , alangkah terkejutnya dia . Bilik tu dah la besar lepas itu warna dia pulak warna favourite aku. warna biru laut lembut dan ungu lembut. memang tenang gila la..

" nahh , ini bilik awak , berehat la cukup-cukup nanti malam kita kena pergi rumah sebelah. " Hakyeon menjemput Mikiyo masuk ke dalam biliknya

" nak buat apa dekat rumah sebelah ? " tanya Mikiyo untuk meminta kepastian.

" Nenek dengan Makcik Hyun A ada buat kenduri kesyukuran sedikit sebab nak jemput cucu and anak kesayangan dorang balik " Hakyeon memberitahu hal yang sebenar

" owh , okey.. terima kasih oppa sebab tolong " sejak pertama kalinya Mikiyo memanggil Hakyeon Oppa. sebelum nie kau aku je . pengangan Mikiyo dulu " Sepupu umpama Kawan " dan tak perlu beroppa-oppa tapi sekarang terbalik pulak.

" ahaha , gwenchanayo Mikiyo " ucap Hakyeon sambil berlalu kearah pintu.

 Mikiyo hanya berbalas dengan senyuman dan menghantar Hakyeon hanya dengan ekoran mata.Mikiyo menghempaskan badannya dan pendapkan muka ke bantai.Mikiyo merasa bergitu letih dan tak mampu hendak apa-apa lagi.

Bersambung !!!!
















6 comments:

Diidiyeon said...

bestt ~~ tapi awak boleh tukar font? guna biasa je..sbb baca lama lama pening la pulak ~ //just saying

mitchmichaanne said...

pftt... pakcik eunkwang??? wae?? hahaha xD

Unknown said...

Tihah ! tukar laaa font tu . sakit la mata baca . guna font biasa ._.

Nur Fatihah Zamri said...

dyanaLkim : thanks.. mmg niat nk tukar tpi x smpat.. sorry ya btw thx sbb tegur ^^

Nur Fatihah Zamri said...

Nur Hanani Haziz : haha , ak saje ltak nama Eukwang xDDD

Nur Fatihah Zamri said...

MieRa MinHyuk : mmg niat nak tukar tpi tak sempat la sayang xD